Fotboll och Kaizen


Så här i kölvattnet av fotbolls-EM kan man ju känna en viss tomhet om kvällarna - åtminstone om man är lite sportnörd som jag. Därför tänkte jag dröja mig kvar en smula vid ämnet.

Jag hörde nämligen ikväll på SVT att Kalmar fotbollsklubb arbetat med Kaizen som en del av sin filosofi kring lagets utveckling. Ständig förbättring som en del av att leda och utveckla ett fotbollslag.

Det är spännande, eftersom jag länge tyckt att det finns en del av ledarskapet inom idrotten som vi i industrin skulle kunna lära oss av. Coaching inom idrottsvärlden handlar om att bygga starka team som kan gå över berg för varandra, och individer som vill överträffa sig själva när det gäller. Det handlar om att bygga tillit, respekt, förtroende och glädje för det man åstadkommer.

Jag tycker att vår förre coach för handbollslandslaget, "Bengan" Johansson, kanske var en av Sveriges första Scrum Masters. I kritiska lägen i matchen såg Bengan till att spelarna kommunicerade med varandra, och stod upp för varandra. Under en timeout sade han sällan något, utan faciliterade tillfället, genom att se till att de informella ledarna klev fram och att laget själva enades om en taktik. (Ofta i bjärt kontrast till motståndarlagets coach som kunde stå och skrika sig röd inför sitt lag)

Låt oss hoppas bara att det inte går med fotbollsinitiativet som i en del företag - att tanken om ständig förbättring stannar på "utvecklingen" och aldrig når högsta ledningen och ekonomisidan...

Comments