Om tomatklockor och värdet av ett (J)fokus


En gång var jag med om en rätt rolig incident när min gode vän Linus (som jag var kollega med då) skulle försöka agera urmakare på en trasig äggklocka i form av en tomat, istället för att lämna tillbaks den. Resultatet var fjädrande, men inte helt lyckat.

Nu föreläser Staffan Nöteberg om Pomodoroteknik på JFokus 2009 nästa vecka. Pomodoro är italienska för tomat, och ursprunget är just en tomatformad äggklocka. Mer tänker jag inte avslöja här, förutom att vi hade äran att få en duvning i Pomodoroteknik och lite annat av Staffan hos oss på Citerus i höstas. Ämnet är mycket intressant, och Staffan är en fantastiskt engagerande föredragare, så jag rekommenderar att inte missa honom!

Kanske börjar ni också skaffa äggklockor till era arbetsrum? Det har jag gjort.

Jag håller också ett kort föredrag, med den lätt pompösa titeln Den Lättrörliga Organisationen. Det är inte riktigt så illa som det låter, förhoppningsvis kan det bli både underhållande och lärorikt. De som känner mig vet att jag har en del synpunkter på ledarskapet och HR i många företag i vår bransch, och jag kommer att dela med mig av konstruktiva förslag kring detta, bland annat.

På tal om sommarens inlägg, och att Kalmar FF använde Kaizen som en del av sin filosofi i arbetet med fotbollslaget, fick Nanne Bergstrand utmärkelsen Årets Ledare vid Idrottsgalan. Han är coach för Kalmars fotbollslag. Ständigt lärande kan även ge andra framgångar!

Comments